مطالبه خسارت از شرکت های بیمه بازرگانی
هیئت حل اختلافات بیمه ای (در بیمه مرکزی)
شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه(دادگستری)

مراجع دادرسی جبران خسارت بیمه های بازرگانی
جهت شکایت و جبران خسارت از شرکت های بیمه بازرگانی سه مرجع اصلی وجود دارد:
- دادگستری و دادگاه های حقوقی عمومی
- هیئت های حل اختلاف بیمه های بازرگانی در سازمان بیمه مرکزی ایران
- شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه در دادگستری های استان ها تا سقف 50 میلیون تومان خسارت
یکی از پرونده های مهم در دادگستری ها مطالبه خسارت موضوع قرارداد بیمه از شرکت های بیمه میباشد که بر اساس شرایط بیمه نامه و مبلغ بیمه میتوان خسارت مذکور را از شرکت بیمه دریافت کرد.
شرکت های بیمه با کارشناساانی که دارند همیشه بدنبال پرداخت حداقل خسارت به ذینفع بیمه میباشند که در اینگونه موارد، ذینفع میتواند به مراجع قضایی شکایت نموده و خسارت واقعی خود را مطالبه بکند.
بیمهگذاران دریافت خسارت از بیمهگر(شرکت های بیمه) را ترجیح میدهند و حاضر به رجوع به مقصر حادثه نیستند چرا که دریافت خسارت از شرکتهای بیمه به مراتب آسانتر از دریافت خسارت از مسئول حادثه است.
ممکن است مسئول حادثه عاجز از پرداخت باشد. حتی گاهی خسارتدیده نیازمند اقامه دعوی علیه مقصر است.
اما دریافت خسارت به موجب بیمهنامه از یک شرکت بیمه به مراتب آسان تر از دریافت خسارت از اشخاص دیگر است؛ چرا که شرکتهای بیمه بندرت دچار ورشکستگی میشوند و دریافت خسارت از این شرکتها معمولا نیاز به اقامه دعوی ندارد ولی در مواقعی هم نیاز به طرح و اقامه دعوا در دادگستری دارد!!!
جبران خسارت و میزان آن توسط شرکت های بیمه(بیمه گر)
در تمام قراردادها میزان تعهدات طرفین و نحوه انجام آن با توافق خود آنها معین میشود.
مثلا در قرارداد فروش، خریدار و فروشنده میتوانند مورد معامله را بهطور معقول و عرفی، کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی، معامله کنند. اما در مورد بیمه اینطور نیست.
شکایت بر علیه شرکت های بیمه در دادگستری
اصل جبران خسارت توسط بیمه ها
اصل بیچون و چرای «جبران خسارت» طرفین راملزم میکند که بیمه نباید منبع سودآوری شود. شرکت بیمه گر متعهد جبران خسارت وارده و برقراری تعادل مالی بیمهگذار است.
شخص خسارت دیده باید در وضعیتی قرار گیرد که قبل از وقوع خسارت آن وضعیت را داشته است. خسارت یا غرامت پرداختی منحصرا باید زیانهای مسلم و موجود بیمهگذار را جبران کند.

بازپسگیری خسارت ازمقصر حادثه توسط شرکت بیمهگر
باوجودی که بیمه اقدام به جبران خسارت میکند ولی این برخلاف عدالت است که مقصر حادثه از زیربار مسئولیت خود شانهخالی کند
بیمهگران پس از پرداخت خسارت زیاندیدهگان اغلب مواقع به مقصر حادثه رجوع کرده و خسارت پرداخت شده را از وی باز پس میگیرند.
هنگامی که حادثه در اثر تقصیر شخص ثالثی بهوجود میآید در این حالت دو نفر متعهد و مسئول هستند؛ یکی شرکت بیمهگر که به موجب قرارداد بیمه متعهد به جبران خسارت ناشی از خطر است؛ و دیگری مقصر یعنی واردکننده زیان است که بهموجب قانون، مسئول جبران خسارت وارده به زیاندیده است.
طبق اصل جبران خسارت، بیمهگذار نمیتواند خسارت را بیشتر از آنچه به او خسارت وارد شده (یعنی دو بار)دریافت کند.
یعنی حق داشته باشد که علاوه بر دریافت خسارت از شرکت بیمهگر به مقصر ورود زیان مراجعه و خسارت بگیرد.
بنابراین فقط شرکت بیمهگر است که به جانشینی از خسارتدیده می تواند خسارت را از مقصر حادثه بازپسگیرد.

اثبات خسارت برای بیمهگر
لازم است که چهار مورد زیر برای بیمهگر(شرکت بیمه) ثابت شود تا خسارت را بپردازد.
خطر بیمه شده اتفاق بیفتد، بر اثر تحقق خطر بیمهشده خسارت وارد شود؛ خسارت وارده مستقیما از خطر بیمهشده ناشی شود، اموال خسارتدیده همان اموالی باشد که بیمه شده است.
همه این موارد نیز بهوسیله اعلام خسارت با فهرست اموال خسارتدیده و میزان تقریبی خسارت وارده و ارائه اسناد و مدارک مثبته وقوع حادثه همانند گزارشات مقامات انتظامی و … اثبات میشود، لذا صرف ادعا باعث نخواهد شده که بیمهگر ملزم به پرداخت خسارت باشد.
مطالبه خسارت قراردادی از قرارداهای بیمه بعلت عدم انجام تعهدات
در صورتی که بیمه نامه ای را با یک شرکت بیمه منعقد نموده اید و بیمه همه خسارات را طبق قرارداد پرداخت نمی کند و از زیر بار مسئولیت فرار میکند، نیاز به طرح و اقامه دعوا در دادگستری بر علیه شرکت بیمه جهت جبران خسارت دارید و جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری مطالبه خسارات بیمه تماس بگیرید.
شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه(در استان ها)
اولین شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه در سال 83 در زنجان افتتاح شده است، تاکنون نیز حدود 15 استان کشور دارای شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه هستند.
اکثر اعضای شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه از اعضا و کارشناسان متخصص و خبره صنعت بیمه به ویژه بیمه ایران هستند.
وجود کارشناسان بیمه ایران در این شوراها به دلیل بالا بودن تعداد شعب و پرسنل این شرکت در استانهاست.
پانزدهمین شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه یک ماه پیش در اراک افتتاح شد، شوراهای حل اختلاف از سوی دادگستری استان ایجاد میشود و کارشناسان متخصص آن از شرکتهای بیمه انتخاب میشوند.
افرادی که به این شوراها مراجعه میکنند از پروسه اطاله دادرسی به محاکم قضایی کاسته میشود و هزینه دادرسی در این شوراها رقم بسیار پایینی است که برای انجام تشریفات است.
سرعت در انجام کار را در شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه بسیار بالاست و تخصصی شدن این شوراها باعث میشود که کارشناسان مطلع پروندهها را بررسی کنند.
در بیمه ایران پروندههای اتومبیل سالانه دهها هزار پرونده است به دلیل آن که کارشناسان صنعت بیمه به طور تخصصی روی این پروندهها کار میکنند و به مواد قانونی آشنا هستند، سرعت رسیدگی افزایش مییابد.
اگر قرار است اختلافی بین طرفین پرونده وجود داشته باشد به صورت حضوری در این شوراها با توضیحات کارشناسانه و دقیق برطرف میشود و پرونده با رضایت کامل طرفین ختم میشود.
سقف پروندههای ارجاعی به شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: علی الاصول شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه طبق قانون تا 50 میلیون تومان بیشتر قادر نیستند پروندهها را بررسی کنند اما اگر طرفین به رفع اختلافها در شورا تمایل داشته باشند رقم مربوطه تغییر خواهد کرد.
اصرار بر این است که یک ریال حق فردی در این پروندهها ضایع نشود و یا یک ریال خسارت جعلی و تقلبی از شرکتهای بیمه اخذ نشود.
دعاوی مطالبه خسارات و غرامت
گروه مشاورین حقوقی خسارتی(Khesarati.ir)

مشاوره مالی و حقوقی و وکالت دادگستری در انواع دعاوی مطالبه خسارت و غرامت و دیه
گروه مشاورین حقوقی خسارتی، مجموعه ای متشکل از بهترین مشاوران حقوقی و مالی و وکلای پایه یک دادگستری در تهران میباشند که با بیش از 20 سال سابقه و تجربه تخصصی حرفه ای در انواع دعاوی مطالبه خسارت و غرامت و دیه به مخاطبان مشاوره داده و به صورت صفر تا صد، دعاوی و پرونده های مطالبه خسارت از اشخاص و ارگانها را در مراجع قضایی و اداری پیگیری نموده و به نتیجه مطلوب میرسانند.
خدمات حقوقی ما:
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت و غرامت از نهاد ها و سازمان های دولتی
– مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت قراردادی و غیر قراردادی از اشخاص و شرکتها
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت و غرامت از انواع شرکتهای بیمه و بیمه نامه های مختلف
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت و غرامت پزشکان و بیمارستانها و خسارات پزشکی
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت و غرامت و اخذ دیه از انواع خسارات بدنی وارده
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارت و غرامت بانک ها و شرکت های بورسی
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارات دادگستری و دادرسی در دعاوی قضایی
-مشاوره حقوقی و وکالت در دعاوی مطالبه خسارات قراردادی قطعی برق و گاز و مخابرات صنایع تولیدی ماده 25
درصورت نیاز به مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرونده حقوقی خود، با ما تماس بگیرید.
نحوه تماس با ما:
آدرس ما:
تهران، میدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، کوچه میرهادی شرقی
شماره موبایل – واتساپ:
09128421890 (سعید قاسمی)
09122356369 (محمدرضا عدالتخواه)
آدرس وب سایت:
Khesarati.ir

بدون دیدگاه